Oferta
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej dotycząca działań związanych z ograniczeniem przemocy rówieśniczej dzieci i młodzieży
1. Zajęcia indywidualne i grupowe o charakterze psychoedukacyjnym i socjoterapeutycznym, głównie z zakresu profilaktyki i zapobiegania przemocy rówieśniczej.
Formy: zajęcia warsztatowe jednorazowe i cykliczne, pogadanki, prelekcje, wykłady. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb klientów poradni.
Cel główny prowadzonych zajęć:
- rozszerzenie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,
- rozwijanie mocnych stron uczestników,
- zwiększenie motywacji do nauki,
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
- nazywanie i rozpoznawanie emocji
- zapobieganie uzależnieniom i agresji.
a) zajęcia informacyjno-warsztatowe; podejmują zjawiska agresji i przemocy, szczególnie te jej formy, które występują w klasie; ukazują mechanizmy agresji oraz propozycje radzenia sobie z agresją i przemocą w szkole,
b) zajęcia warsztatowe: „Profilaktyka zachowań trudnych dzieci i młodzieży”(pozytywne relacje w rodzinie, sposoby komunikacji, rozwiązywanie konfliktów w rodzinie, rozpoznawanie środowiska wychowawczego, warunków życia i nauki uczniów, rozpoznawanie przyczyn zachowań agresywnych),
c) zajęcia grupowe:*
− Trening Zastępowania Agresji.
− Trening Pewności Siebie
− Trening Umiejętności Społecznych
2. Indywidualne konsultacje dla dzieci.
Celem konsultacji dla dziecka jest:
− opracowanie indywidualnej strategii radzenia sobie z agresją i przemocą,
− nauka skutecznego reagowania na dokuczanie.
Konsultacje są dla dzieci doświadczających przemocy z klas IV – VIII.
3. Oddziaływania korekcyjno-terapeutyczne.
Cele główne realizowane w czasie zajęć:
− wspomaganie rozwoju,
− promowanie zdrowego stylu życia,
− profilaktyka uzależnień,
− wdrażanie akceptowanych społecznie norm i zachowań,
− wyciszanie tendencji do zachowań opozycyjno–buntowniczych.
Wybrane propozycje z oferty poradni:
− bajkoterapia,
− neuroterapia prowadzona metodą EEG Biofeedback,
− trening uwagi słuchowej prowadzony metodą Tomatisa
4.Działania służące wzmacnianiu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców.
a) Indywidualne konsultacje dla rodziców.
Celem konsultacji dla rodziców jest:
− analiza sytuacji dziecka w klasie,
− opracowanie indywidualnego planu pomocy dziecku,
− doradztwo w zakresie współpracy ze szkołą.
Konsultacje są dla rodziców, których dzieci doświadczają przemocy z klas IV – VIII.
b) „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.*
Dodatkowo (na zgłoszenia):
a) Interwencje kryzysowe.
b) Działania mediacyjne.
*realizacja zajęć uzależniona jest od możliwości organizacyjnych poradni