Witamy na stronie naszej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą:
1. Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna dzieci i młodzieży mająca na celu zbadanie przyczyn trudności w uczeniu się lub w zachowaniu, określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych:
- diagnoza niepowodzeń szkolnych,
- diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu oraz w nauce matematyki,
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- możliwości intelektualnych uczniów,
- trudności wychowawczych.
2. Diagnoza logopedyczna mająca na celu określenie podłoża i postaci istniejących nieprawidłowości w mowie dzieci i młodzieży, trudności językowych i komunikacyjnych.
3. Opiniowanie i orzekanie
Opinie wydawane w sprawie:
- Dostosowania wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się;
- Dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia z trudnościami uniemożliwiającymi sprostanie wymaganiom wynikającym z programu nauczania;
- Odroczenia obowiązku szkolnego;
- Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły;
- Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
- Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
- Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- Przyjęcie do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
- Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach form dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
- Innych określonych w odrębnych przepisach.
Orzeka się w sprawach:
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
- Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej „przedszkolem”;
- Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
- Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim;
- Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;
4. Terapia pedagogiczna,
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne - to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwojowe
- terapia dzieci z trudnościami w opanowaniu czytania i pisania, w czytaniu i pisaniu
- terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki
5. Terapia logopedyczna mająca na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy (wad wymowy, jąkania i innych),
- przywracanie mowy w przypadku jej utraty (tzw. afazji),
- stymulowanie rozwoju mowy i wyrównywanie opóźnień tego rozwoju,
- podnoszenie sprawności językowej.
6. Terapia psychologiczna – pomoc udzielana rodzinie, dzieciom i młodzieży z zaburzeniami emocji, zachowania, objawów nadpobudliwości psychoruchowej i z innymi problemami.
7. Terapia metodą EEG BIOFEEDBACK – mająca na celu zwiększenie skuteczności funkcjonowania mózgu, nieinwazyjna, polega na nauczeniu mózgu samokontroli pracy za pomocą modyfikacji fal mózgowych, zalecana przy:
- problemach szkolnych (zwłaszcza typu dyslektycznego, dysgraficznego, dysortograficznego),
- zaburzeniach uwagi i koncentracji,
- zaburzeniach zachowania,
- apatii,
- zaburzeniach snu,
- stanach lękowych.
8. Bajkoterapia – terapia poprzez bajki, pomaga w przezwyciężeniu lęków związanych z różnymi sytuacjami. Sprawia, że dzieci lepiej zaczynają rozumieć świat, w którym żyją.
9. Zajęcia indywidualne stymulujące rozwój dziecka niepełnosprawnego
10. Zajęcia dla dzieci zdolnych
11. Konsultacje psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne
12. Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne w szkołach i przedszkolach mające na celu:
- rozszerzenie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,
- rozwijanie mocnych stron uczestników,
- zwiększenie motywacji do nauki,
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
- zapobieganie uzależnieniom i agresji.
13. Interwencje kryzysowe.
14. Działania mediacyjne między stronami konfliktu (uczniami, rodzicami, nauczycielami).
15. Doradztwo zawodowe mające na celudiagnozę zainteresowań i predyspozycji, określanie kierunku dalszego kształcenia, doradztwo przy wyborze szkoły.
16. Badania przesiewowe
- prognostyczne badania dzieci 5 – 6 letnich w szkołach i przedszkolach;
- badania mowy;
- badania słuchu za pomocą programu „Słyszę”;
- badania wzroku za pomocą programu „Widzę”;
17. Punkty informacyjno - konsultacyjne w szkołach i przedszkolach dla nauczycieli, rodziców oraz dzieci i młodzieży
18. Szkolenia, warsztaty prelekcje dla rodziców i nauczycieli na terenie szkół i przedszkoli na tematy związane z potrzebami klienta
19. Warsztaty „Szkoła dla rodziców i wychowawców”.
20. Trening zastępowania agresji.