Nice Social Bookmark
Facebook

Symptomy dysleksji rozwojowej na kolejnych etapach rozwoju i edukacji dziecka

W wieku przedszkolnym do symptomów dysleksji należą:

  • mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała,
  • mała sprawność ruchowa w obrębie rąk: trudności i niechęć do samoobsługi i zabaw manipulacyjnych,
  • słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa objawiająca się tym, że dziecku sprawia trudność budowanie z klocków, rysuje niechętnie i prymitywnie,
  • opóźniony rozwój lateralizacji – nietypowa będzie więc oburęczność, lateralizacja skrzyżowana,
  • zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej, m.in. trudności w składaniu elementów z części, puzzli, wykonywaniu układanek,
  • opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudności w wypowiadaniu złożonych wyrazów, w budowaniu wypowiedzi, zapamiętywaniu nazw.

W klasie „0” , szczególną uwagę należy zwrócić na symptomy:

  • opóźniona sprawność ruchowa: dziecko z trudnością biega, skacze, rzuca i chwyta piłkę,
  • trudności w wykonywaniu precyzyjnych ruchów zakresie samoobsługi,
  • opóźnienie rozwoju lateralizacji; pomimo prób ustalenia ręki nadal jest oburęczne,
  • opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: ma trudności ze wskazaniem części  ciała, określeniem kierunków,
  • trudności z odtwarzaniem ułożonych figur geometrycznych, rysowaniem „ szlaczków”,
  • trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także ich składaniem w całość,
  • wadliwa wymowa, „przekręcanie” trudnych wyrazów, błędy gramatyczne,
  • trudności w zapamiętywaniu tekstu, wiersza piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów, z ich składaniem,
  • kształt liter jest zapamiętywany wolno, ich odczytanie przebiega w słabym tempie,
  • trudności z orientacją w czasie,
  • trudności w nauce czytania,
  • trudności w nauce pisania.

W wieku szkolnym /I-III/, we wstępnej diagnozie dysleksji rozwojowej dziecka niepokoić powinny:

  • mała sprawność ruchowa całego ciała (niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wychowania fizycznego),
  • obniżona sprawność ruchowa rąk,
  • utrzymująca się oburęczność,
  • trudności z odróżnianiem prawej i lewej ręki, strony, określeniem położenia przedmiotów względem siebie,
  • trudności w koordynacji czynności ręki i oka, dziecko niechętnie i niestarannie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze oraz zbyt mocno naciska ołówek,
  • trudności w zapamiętywaniu np. tekstu wiersza, tabliczki mnożenia,
  • wadliwa wymowa,
  • trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, popełnianie błędów przy przepisywaniu związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej,
  • trudności w opanowaniu poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej,
  • trudności w czytaniu: wolne tempo, błędy, powolne i słabe rozumienie tekstu.

Na kolejnym etapie edukacji, czyli powyżej klasy III szkoły podstawowej symptomami dysleksji są:

  • wolne tempo czytania i niechęć do czytania,
  • nieprawidłowa pisownia, duża liczba błędów ortograficznych,
  • trudności w zapamiętywaniu: wierszy, terminów, nazw dat itp.,
  • trudności w opanowaniu przedmiotów szkolnych wymagających dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej: geografii, geometrii, chemii,
  • trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji, pamięci słuchowej, dobrej wymowy, trudności w opanowaniu języków obcych, biologii, historii.

Jeżeli zauważyliście Państwo u dzieci niepokojące symptomy, możecie skonsultować się ze specjalistami poradni, którzy doradzą jak dalej postępować z dzieckiem w procesie diagnostycznym i terapeutycznym.

 

 Opracowała Grażyna Wysocka

Pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej