- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 11, maj 2020 12:41
W wieku przedszkolnym do symptomów dysleksji należą:
- mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała,
- mała sprawność ruchowa w obrębie rąk: trudności i niechęć do samoobsługi i zabaw manipulacyjnych,
- słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa objawiająca się tym, że dziecku sprawia trudność budowanie z klocków, rysuje niechętnie i prymitywnie,
- opóźniony rozwój lateralizacji – nietypowa będzie więc oburęczność, lateralizacja skrzyżowana,
- zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej, m.in. trudności w składaniu elementów z części, puzzli, wykonywaniu układanek,
- opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudności w wypowiadaniu złożonych wyrazów, w budowaniu wypowiedzi, zapamiętywaniu nazw.
W klasie „0” , szczególną uwagę należy zwrócić na symptomy:
- opóźniona sprawność ruchowa: dziecko z trudnością biega, skacze, rzuca i chwyta piłkę,
- trudności w wykonywaniu precyzyjnych ruchów zakresie samoobsługi,
- opóźnienie rozwoju lateralizacji; pomimo prób ustalenia ręki nadal jest oburęczne,
- opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: ma trudności ze wskazaniem części ciała, określeniem kierunków,
- trudności z odtwarzaniem ułożonych figur geometrycznych, rysowaniem „ szlaczków”,
- trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także ich składaniem w całość,
- wadliwa wymowa, „przekręcanie” trudnych wyrazów, błędy gramatyczne,
- trudności w zapamiętywaniu tekstu, wiersza piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów, z ich składaniem,
- kształt liter jest zapamiętywany wolno, ich odczytanie przebiega w słabym tempie,
- trudności z orientacją w czasie,
- trudności w nauce czytania,
- trudności w nauce pisania.
W wieku szkolnym /I-III/, we wstępnej diagnozie dysleksji rozwojowej dziecka niepokoić powinny:
- mała sprawność ruchowa całego ciała (niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wychowania fizycznego),
- obniżona sprawność ruchowa rąk,
- utrzymująca się oburęczność,
- trudności z odróżnianiem prawej i lewej ręki, strony, określeniem położenia przedmiotów względem siebie,
- trudności w koordynacji czynności ręki i oka, dziecko niechętnie i niestarannie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze oraz zbyt mocno naciska ołówek,
- trudności w zapamiętywaniu np. tekstu wiersza, tabliczki mnożenia,
- wadliwa wymowa,
- trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, popełnianie błędów przy przepisywaniu związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej,
- trudności w opanowaniu poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej,
- trudności w czytaniu: wolne tempo, błędy, powolne i słabe rozumienie tekstu.
Na kolejnym etapie edukacji, czyli powyżej klasy III szkoły podstawowej symptomami dysleksji są:
- wolne tempo czytania i niechęć do czytania,
- nieprawidłowa pisownia, duża liczba błędów ortograficznych,
- trudności w zapamiętywaniu: wierszy, terminów, nazw dat itp.,
- trudności w opanowaniu przedmiotów szkolnych wymagających dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej: geografii, geometrii, chemii,
- trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji, pamięci słuchowej, dobrej wymowy, trudności w opanowaniu języków obcych, biologii, historii.
Jeżeli zauważyliście Państwo u dzieci niepokojące symptomy, możecie skonsultować się ze specjalistami poradni, którzy doradzą jak dalej postępować z dzieckiem w procesie diagnostycznym i terapeutycznym.
Opracowała Grażyna Wysocka
Pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej